Skip to content

Makeup for gutter/menn

29.11.10

Tenkte jeg skulle skrive et lite innlegg om dette både fordi jeg fikk spørsmål om det på mail, og fordi det er et ganske aktuelt tema for tiden. Jeg ser flere og flere menn som sminker seg, og jeg syns det er flott, men det er ikke alltid det skal syns at menn er sminket! Noen liker det, og de er som regel veldig flinke, men hva med mannen i gata som bare vil fjerne mørke ringer og urenheter? Nå må jeg bare si at ettersom jeg ikke er av det mannlige kjønn selv, så må jeg gjøre en del antagelser her, men det går jo ann å spørre i kommentarfeltet (eller sende meg en mail) hvis det er noe jeg har glemt!

Det første som må nevnes, og dette gjelder oss damer og, er hudpleie! Hvis hudpleien er på plass og den er god, er det mye mindre sminke som trengs og den sminken som blir lagt på ser mye penere ut! En annen viktig ting er bryn! napp brynshår som ligger utenfor og mellom brynene! mono er ikke trendy!

For de fleste gutter er det skjelden snakk om hvordan legge perfekt mascara og leppestift! Det er gjerne huden som er problemet! Gutter har grovere hud enn jenter, og den er ofte fetere!

Det er noen nøkkelprodukter jeg mener gutter bør ha!

  • Concealer for å dekke mørke ringer og evt urenheter! Concealer kan påføres med fingre (selv 1583 om en kost er bedre, særlig på urenheter) så dere slipper å slite med å navigere kostekaoset. Et bra alternativ her er Make Up Store sin Cover All mix, som har en til mørke ringer (den rosatonede), en for urenheter (den grønntonede) og en for å jevne ut hudtonen (den beige). Denne finnes også som blyanter. Det eneste som er vanskelig med denne er at den bare finnes i to fargetoner. MAC har også en del fine concealere! Hvis du ikke trenger full dekk, men bare å lysne litt, kan en lysreflekterende concealer a-la YSL touce eclat (eller hva den nå heter).
  • Pudder! Pudder er en lifesaver når det kommer til blank t-sone! Jeg ville i utgangspunktet  gått for et transparent pudder, og pass på å ikke ta for mye! macmineralizeskinfinishnatural2Dersom du føler at transparent pudder ikke dekker nok, kan presset mineralfoundation være løsningen. Da får man litt mer farge, samtidig som det er lett å kontrollere mengden!  Mineralized Skinfinish Natural fra MAC er fint! Av transparent pudder er 1857Blothing Powder fra Make Up Store flott, bare ikke bruk den lille pudderkvasten som følger med! bruk en kost! Jeg bruker selv Flawless Face kosten fra ID bare minerals.

  • Brynsgele! Brynsgele kan brukes på bryn (duh!) for å holde de i orden! Ryddige bryn hjelper enormt på hele utseendet, og en brynsgele vil hjelpe hårene å ligge riktig! En brynsgele kan også brukes på vipper for å markere de litt uten at man får mascara-look!

 

Det er mange gutter som ikke vil bruke makeup i frykt for å bli oppfattet som feminine, men tro meg, gjør du det riktig, vil ingen se det hvis du gjør det riktig. De aller fleste jenter i dag vil ikke reagere (med mindre du bruker mer enn de da). Sminke er ikke reservert for jenter!

2 kommentarer leave one →
  1. 29.11.10 9:49 pm

    Kanskje jeg skulle ha vist kjæresten min denne posten, han hadde nok bare rynket på brynet og ledd. Er så forskjell på menn. Men ja, om menn vil dekke sine skavanker så skjønner jeg jo det godt, gjør det selv så.. 😉

  2. 29.11.10 10:47 pm

    Støtta «monica S» der asso. Kjæresten min hadde meint at gutter med sminke er Homo. Men uansett, er ganske enig med deg! Gutta ha lika mykje rett på å bruka det so jente, men soklart kjeme det til augenskygge o.l so blir det formykje:-)

Legg igjen en kommentar

