Skip to content

Sminke for “eldre hud”

25.10.10

Har lenge tenkt på å lage et innlegg om dette, men jeg har vært ganske redd for å fornærme noen 😛 Eldre hud er jo et ganske vidt begrep, og damer eldres veldig forskjellig. Det finnes jo 50-åringer som har hud som en 25-åring, også har man noen som ser veldig mye eldre ut enn det de er. Men nå hopper vi i det ettersom jeg har fått spørsmål om å lage det, og siden jeg er veldig glad i denne personen, så gjør jeg det for henne (Hei Anne!!!)

HUDPLEIE

Det aller viktigste når man runder 30 (egentlig med en gang man runder 15, men da for andre grunner) er GOD hudpleie! Med andre ord, ikke nivea krem fra rema som er både for ansikt og kropp! Nå er jo ikke jeg hudpleier, og har kun veldig grunnleggende kunnskaper, så jeg ville anbefalt en tur innom product_139951283343289Hilde Christina og søke litt rundt!

Dette er et prøvesett fra Decleor og er fra anti-ageing serien! Her får man noen nøkkelprdukter som man kan teste ut før man kjøper hele serien i full størrelse. Da finner man jo også ut hva man ikke trenger (eller ikke har tid til). Det viktigste er nok rens og fukt, både for ansikt og øyepartiet! Klikk på bildet for å komme til feelunique.com. Settet koster ca £21 og det er fri frakt. Dersom man må betale toll og moms når man henter, er det bare å sende kopi av kvitt (evt scannet inn) til feelunique, så refunderer de beløpet så lenge du har handlet for over 200 kroner.

 

SMINKEN

Base
Når det kommer til sminke er fukt stikkordet! Huden blir tørrere og tørrere med årene og det er  tikei_foundation_N2_small viktig at sminken ikke hjelper til å tørke ut!  Mineralfoundation er helt genialt her! Tikei sine blandt annet er ikke uttørkende i det hele tatt! Mineralfoundation smelter inn i huden og hvis du velger riktig merke (tikei og EM er begge flotte alternativer) kan de også forbedre hudtilstanden din over lengere tid! Av flytende foundation er det ikke så mange jeg kan anbefale med god samvittighet ettersom mange av de tester på dyr. Chanel sin vitalumiere er fin, så det går jo ann å gå på et parfymeri og spørre om de har en som ligner, men som er fra et “bedre” merke! Make Up Store har en som bare heter Liquid Foundation som jeg har hørt en del fint om, men den har jeg ikke prøvd selv, så kan ikke love noe!

En eldre hud har ofte ikke de samme problemene som en ung hud har. Perioden med kviser og andre urenheter er i stor grad over, men er kanskje byttet ut med fine linjer (på folkemunne er dette da små rynker :P) og ujevn pigmentering! Derfor er det ikke like stor fokus på å dekke som tidligere, men heller å jevne ut! En primer kan være fint å bruke, men jeg mener det ikke er nødvendig å bruke på annet enn spesielle anledninger. Det er mer viktig med foundation og concealer (til mørke ringer og div annet tull som dukker opp!) Min favoritt er Cover All Mix fra Make Up Store. Den er helt genial! mer utfyllende omtale kommer! Her har man en til ringer, en til rødhet og en til å jevne ut.

Pudder er noe man skal være litt forsiktig med, da det er fort å se for pudret og, og det legger seg i fine linjer og fremhever disse! Litt pudder i t-sonen (hake, nese og panne) kan være greit hvis man har fet hud eller er det sted med høy luftfuktighet!

Rouge er flott å bruke for å slippe å få et flatt ansikt og for å tilføre litt glød! Det finnes mange flotte alternativer, men MAC og Make Up Store har de fineste av de jeg har prøvd. Jeg anbefaler å gå for varme farger, da kalde har en tendens til å se litt såre ut! Varm fersken eller plomme er flott, men pass på at det ikke blir for mye! Det er mye bedre å ta litt og litt av gangen, enn å pøse på med en gang! Det er mye lettere å legge til enn å ta vekk! Velg en matt rouge, da shimmer vil fremheve fine linjer og store porer!

 

Øyne
Her kan man egentlig velge veldig mye selv, men det er viktig å huske på at mørke farger forminsker og lyse farger forstørrer! Shimmer kommer også til å fremheve, så hvis man vil skjule noe i øyepartiet er kanskje ikke shimmer en super ide!

Et godt utgangspunkt kan være å legge en lys beige farge på hele lokket fra vippene og helt opp til brynet. Dette vil jevne ut hudtonen og være en fin base til senere!
Legg så en mellombrun farge i globallinjen, men hvis du har litt tettsittende øyne pass på at du ikke går for langt inn mot nesen!
Hvis man bare vil ha en enkel daglook er dette nok hvis man legger på mascara. En svart eller mørk brun er gode alternativer. En av mine favoritter er Clinique sin High Impact mascara!

Dersom man skal ut eller lignende, kan man legge en mørk brun over den mellombrune for å gjøre globalen enda dypere og legge en eyeliner langs vippekanten. Pass på å duse ut alle overganger og lineren. Jo eldre man blir, jo vanskeligere er det å kle en hard strek.

Helt til slutt her kan jeg bare si det at det er bare å kaste de små svampe-jævlene som følger med i øyenskyggepalettene, og heller investere i noen gode koster! Resultatet blir veldig mye finere og hvis du passer på kosten kan du ha den i mange mange år! (MAC sin 217 er en flott kost da den kan brukes til utrolig mye!) Husk å vask kostene dine i kosterens (eller babyshampo) ca en gang i uken.

Ryddige bryn er alltid fint å ha, så en god pinsett er viktig! Jeg er super fornøyd med de jeg har fra H&M, men har hørt veldig mye bra om de fra Tweezerman (fåes kjøpt på parfymerier). En brynsblyant kan være fint å ha for å fylle inn. Gå for en askebrun variant, så man veldig fort får røde bryn av en brunfarge som er for varm. (med mindre du har rødtoner i håret, da er det veldig fint med rødtoner i bryn og!)

Dersom ord som globallinje er gresk for deg, kan du titte innom dette innlegget, hvor jeg forklarer alt 😉

 

Lepper
Her gjelder også det samme som på øynene. Mørke farger forminsker og lyse farger forstørrer. Jeg ville investert i en dag-farge (enten stift eller gloss) og en til kvelds! En lipliner er også greit å ha hvis man skal bruke sterke farger som rødt og lignende. Dette hinderer at leppestiften flyter ut og gjør også at den holder lengere. Bare husk å fylle hele leppen med liplineren, og ikke bare kantene. Når leppestiften forsvinner, er det lite pent med en kant med lipliner igjen!
Vær forsiktig med for mye shimmer og glitter i gloss. Særlig med glitter kan det fort se ut som du har lånt 14-åringen sin gloss!
Dersom man sliter med tørre lepper er en leppepomade gull verdt! Min favoritt er EOS, som man får kjøpt på cubus og en del andre steder.

 

Dette er mine forslag og synspunkter, og det er alltid noen som føler at det jeg sier er feil for dem. Når det kommer til sminke er det ingen regler, men hvis man er blank kan det jo være fint med noen forslag! Jeg vil vel si at alle kan gjøre som de vil, men det er alltid finere å tilpasse sminken til alderen din! Samme som med klær! Når man er str. M, ser det alltid rart ut hvis man har presset seg inn i XXS 🙂 Håper dette var nyttig!

Setter stor pris på forslag til nye innelgg, og dersom det er noe her jeg ikke har skrevet nok om, eller det er noe du lurer på, er det bare å legge inn en kommentar, så skal jeg svare etter beste evne!

3 kommentarer leave one →
  1. Anne permalink
    25.10.10 7:55 pm

    Heia Lisa … Masse, masse informasjon for en tilårskommen dame hvor sminkepungen inneholder tomme nesesprayer, en lepepomade og en pinsett (pinsetten er faktisk bra). Har nå bestilt Declor anti-aging prøvesett fra feeluniqe.com (et sted skal man jo begynne…), har satt opp handleliste; Clinique High Impact Mascara, skygge og Mineral Foundation. Har surfet litt rundt etter MAC 217, men er i litt ulendt farvann .. hvor får jeg kjøp den tro .. Tenkte jeg skulle ta meg en tur innom Make Up Store .. skal du være med ? Tusen takk for at du tok deg tid til dette, skal se om jeg klarer å bli flinkere til ta vare på huden min. Heldig er jeg som har deg rett i nærheten ;-))

    Klem fra hun som bruker DOVE til ALT …

    • Lisa permalink
      25.10.10 8:04 pm

      MAC 217 kjøper man på MAC på glasmagasinet eller på oslo city 🙂 vanskelig å få tak i på nett! Så bra du kjøpte det fra decleor! tror du kommer til å bli kjempe fornøyd! kan bli med på make up store 😉

  2. 31.10.10 3:37 pm

    Du har fått en award på bloggen min ! Gå inn og sjekk hva du skal gjøre 🙂

Legg igjen en kommentar

