Skip to content

tanker rundt skole

28.07.10

Jeg fikk for noen dager siden en mail av en leser som også har interesse for å utdanne seg innenfor sminke og hun spurte hva jeg hadde tenkt i forhold til å kunne leve av det å være makeupartist! Jeg tenkte det var et så godt spørsmål at jeg skriver et innlegg om det.

En makeupartist er noe som de aller fleste ser på som en bakgrunnsperson på et filmsett eller personen som slenger pudder på nyhetsopplesere. Kanskje noen har møtt en på et parfymeri. Sånn som jeg ser det, og mange av dere som leser bloggen min regner jeg med, er en makeupartist noen som driver med kunst! Bare på andre mennesker 😛 Jeg vet ikke hvor mange av dere som har vært på en sminkemesse, men det er helt sykt hva noen kan få til med sminke! Både i forhold til skjønnhet og det motsatte! Noen av de maskene de hadde laget var bare helt syke!

startpic Når det kommer til hva en makeupartist kan få til i Norge, etter hva jeg har skjønt, er det faktist en god del! Bryllupskulturen har endret seg en del, og bruden skal være perfekt! og da trenger man: en makeupartist! (gjerne følget hennes også, så her er det en del å hente!) “glossy” blader (typ Costume, Cosmo, Elle osv) har som regel alltid en makeupartist som skjønnhetsredaktør, og mange ekstra de har kontakt med til shoots osv. Tv trenger som sagt disse menneskene til å legge på pudder :P, Filmbransjen vokser som bare det og teater er jo alltid en mulighet.

Man kan også jobbe i et kosmetikkfirma som representant, eller noe annet. Parfymeri er jo også en mulighet! Dette er sånn som jeg ser på som “sidejobber” sammen med å være freelance eller noe!

Det jeg tror er lurest, og vil gi en mest muligheter, er å bygge på med noe mer! Om det er et kurs i  buisness eller økonomi, hårstylist, hudpleier eller negledesigner, vil alt funke, og det vil gi deg mer bredde. Jeg personlig har planer om å ta videre kurs i utlandet (London eller Paris) når jeg er ferdig med skole, for å få litt bilde av hvordan det er internasjonalt og kanskje skaffe meg noen kontakter. Negledesign/negletekniker er også veldig tiltalende.

Når man begynner som makeupartist handler ALT om kontakter. Det gjør det jo forsåvidt utover også. Jeg regner med å måtte jobbe en god del gratis for å få bygget opp et portfolio og få bekjente i bransjen.

Det kommer til å bli hardt og jeg må nok jobbe med noe jeg ikke er 100% fornøyd med på siden en stund, men jeg tror det blir verdt det! Jeg kan lett ofre noen år for å kunne få drive med noe jeg elsker! Etter min mening, og dette er noe jeg har insett de siste årene, handler det ikke så mye om hvor mye du tjener, men det å kunne glede seg til å dra på jobb hver dag. Jeg kan ikke se for meg en fremtid hvor jobb er noe forferdelig. Da hadde jeg nok blitt utbrent, og hvis jeg en dag får barn, vil jeg jo ikke lære dem at jobb er noe negativt! signatur

2 kommentarer leave one →
  1. 28.07.10 9:36 pm

    Bra noen tør å satse synes jeg! Tørre å måtte jobbe seg oppover. Kjenner etter hvert noen som lever av»sminke» i dette lille landet. Jeg synes det er kjempe inspirerende, dere er viktig dere og=)

  2. 28.07.10 9:55 pm

    Jeg er veldig enig med deg, og det er sånn jeg også tenker. Elsker at jeg har funnet ut hva jeg har lyst til å gjøre resten av livet, og jeg GLEDER meg til utdannelsen, noe jeg ikke hadde gjort dersom jeg f.eks. ville utdannet meg til lege, da hadde legestudiet vært et helvete, siden jeg ikke har grunnlag for kjemi og fysikk og biologi og alle de vanskelige fagene på skolen :p (Men for de som klarer disse fagene er det sikkert kjempegøy da ..)

Legg igjen en kommentar

