Skip to content

MRSA

06.12.09

For noen dager siden satt jeg å så på Oprah (jada, jeg vet!) og hun hadde en av disse Dr. Oz episodene. De snakket masse om en «ny» sykdom, eller virus, som heter MRSA (uttales mersa så vidt jeg kan huske).

MRSA (meticillinresistente gule stafylokokker) er et virus som legger seg på huden og ligger sammen med alle andre slags bakterier. Dersom du får et sår eller en skrape i huden kan dette viruset komme seg inn i kroppen og du kan faktisk dø dersom du ikke får riktig behandling raskt nok (ingen panikk her folkens, dette skjer med et fåtall).

Det jeg i hovedsak er sjokkert over er hvor lite oppmerksomhet det har vært rundt dette i media! I forhold til svineinfluensa kan jeg jo skjønne det, ettersom omfanget av svineinfluensa har vært så stort i det siste, men likevel. Nå kan det være at jeg, som selverklært baktiere-fob, er litt overintressert i dette, men jeg syns det bør nevnes, ettersom dette er noe som smitter ved kontakt!

Nå lurer du kanskje på hva dette har med sminke å gjøre? Sminke ligger på huden… Så egentlig er dette bare enda en advarsel fra meg til dere om å aldri dele sminke med venninner. Særlig sminke som foundation som ikke er i en tett beholder, koster og svamper (selv om de skal kastes etter et par gangers bruk). Husk å vask hendene regelmessig og når du tar den ukentlige, 14 dagers eller månedlige (alt etter hva du gjør) vasken av kostene dine, ta skaftene på kostene i samme slengen!

I tillegg til dette spres MRSA ofte i treningslokaler, særlig garderober, så hvis du dusjer der du trener så bruk sandaler og vask treningstøyet mellom hver gang (ihvertfall skyll i varmt vann).

Selvfølgelig er ikke jeg lege, så hvis du lurer på mer, spør legen din!

3 kommentarer leave one →
  1. 06.12.09 6:23 pm

    Oi, skummelt!

  2. Monica permalink
    10.12.09 12:27 pm

    MRSA er gule stafylokokker som har utviklet motstand mot de typene antibiotika som vi bruker mest. Penicillin og lignende antibiotika virker ikke lenger på bakteriene. Det betyr at det er behandlingsmulighetene vi er bekymret for, mens bakterienes evne til å gi sykdom ikke er endret. MRSA er altså verken mer eller mindre sykdomsfremkallende enn vanlige gule stafylokokker.
    Gule stafylokokker regnes normalt som en ufarlig bakterie for den generelle befolkningen, men svake pasienter, først og fremst pasienter på sykehus eller på sykehjem, er utsatte for å få infeksjon av disse bakteriene. Men det er få av disse pasientene som får en alvorlig infeksjon.

    Vanlig god hygienisk praksis, spesielt god håndhygiene, er det eneste vi anbefaler som tiltak mot stafylokokker på helseinstitusjoner. For befolkningen ellers snakker vi aldri om at gule stafylokokker er en trussel eller en bakterie vi må passe oss for, fordi bakterien er så vanlig og fordi den så sjelden gir alvorlig sykdom. Vanlig god håndhygiene er det eneste vi alltid bør være flinke til.

    Kilde:folkehelseinstituttet.

    • Lisa permalink
      10.12.09 9:30 pm

      Jeg vet 🙂 har lest det jeg og! Det er bare for å understreke at god hygiene (ikke minst håndvask) er viktig!

Legg igjen en kommentar

