Skip to content

how-to: EOTD bilder

26.11.09

eotdbilder 

Det er mange forskjellige måter å gjøre dette på, og jeg er ingen ekspert, men jeg har fått en del spørsmål om hvordan jeg tar mine EOTD bilder, og da valgte jeg å fortelle det 🙂

kamera Jeg bruker et Nikon D40 kamera, men et standard objektiv. Med andre ord har jeg ikke et spesielt objektiv til makrobilder, men vi jobber med den saken 😉

Dette kameraet bruker jeg til alt du kan tenke deg! Har et lite kompaktkamera, men det har jeg klart å ødelegge på et vis, så det vil ikke fokusere. Har brukt det lille til å ta noen av disse bildene, så håper det ikke blir for dårlig!

Det viktigste med å ta EOTD bilder i mine øyne er å bruke makrofunksjonen. Makro gjør at linsen fokuserer på noe som er mye nærmere enn vanlig (makrolinsen gjør dette ennå bedre)

På et standard kamera (enten det er speilrefleks eller ikke) ser ikonet sånn ut:
makro

Den lille blomsten der! Tror det er en blomst fordi det er så moro å ta blomsterbilder i makro.

 

Jeg har da kameraet på makroinnstilling, og holder det stødig! Har du en tripod eller et stativ av noe slag er det supert!!! Men jeg holder det da ganske nerme ansiktet, men hovedfokus på øynene. Av og til bommer jeg og fokusen blir på nesen min (hurra :P), men da bare tar man flere!
CIMG1088 (ikke mobb nesen min :P). Det viktigste er å holde kameraet stødig.

Hold så utløserknappen lett inne slik at kameraet fokuserer. Det er SUPER VIKTIG!!! uten fokus kan du like gjerne bruke det innebygde kameraet i dataen 😛 På de fleste kameraer får du en beskjed når det er i fokus. Enten med et pip eller en annen lyd!

Når jeg tar EOTD tar jeg tre bilder. Et hvor jeg ser opp, et hvor jeg ser rett inn i kameraet og et hvor jeg ser ned eller lukker øynene.

Etter jeg har tatt bildene popper jeg minnekortet inn i dataen (evt usb-ledning), og bruker Windows picture manager (eller hva nå det standard bildebehandligsprogrammet heter) og klipper bildene til sånn at de er bare av øyenene, slik:
DSC_0342

Og voila, her har vi EOTD bilder!

6 kommentarer leave one →
  1. 26.11.09 1:11 pm

    Takk for tipset. Det har jeg alltid lurt på hvordan du gjorde. 🙂

    • Lisa permalink
      26.11.09 1:13 pm

      bare hyggelig! Håper det var lett å forstå og at det ikke bare var svada! Er bare å spørre hvis det er mer man lurer på! 😀

  2. 26.11.09 7:36 pm

    Guri så flink du er til å sminke deg! Nå fikk jeg masse inspirasjon til helgens julebord! 🙂

  3. 26.11.09 7:38 pm

    Fantastisk! Er sånn jeg har gjort det etter at jeg fikk Buddy, så da er jeg ikke heelt lost. 😀

    • Lisa permalink
      26.11.09 8:22 pm

      Så bra! Det er ikke så vanskelig med speilrefleks! Ser bare mye skumlere (og kulere) ut enn kompakte kameraer 😀 Man ser veldig proff ut (eller japansk ut!)

  4. 29.11.09 7:55 pm

    Supert! Kjekt å se hvordan andre gjør det. Jeg har bare gjort det én gang. Skjønner at jeg trenger bedre kamera 🙂

Legg igjen en kommentar

