Skip to content

Kontaktlinser

10.11.09

  Litt random innlegg det her, men ettersom mange bruker kontaktlinser, enten de er for syns skyld eller for farge, så er det greit om jeg kommer med litt info, men kun om fargelinser denne gangen. Dette er også delvis fordi jeg har bestilt meg fargelinser🙂

Color_Contact_LensesFargelinser kommer i mange forskjellige former. Det finnes de som er laget sånn at de skal ligne på en iris (det er den fargede delen av øyet), med hull for pupillen (den sorte saken :P). Disse kommer i mange variasjoner og mange forskjellige farger. Disse er veldig fine på mange, særlig hvis man bare skal forsterke sin egen farge, men jeg er ikke fan. Dette kommer delvis av at jeg tydeligvis har unormalt stor iris, og fordi jeg syns det ser rart ut når man har på seg brune linser (dersom man er blåøyd eller grønnøyd), pupillen trekker seg sammen, og ut popper det blått eller grønt…
Derfor er jeg mest fan av heldekkende fargelinser. Disse har forskjellige grader av gjennomsiktighet og vil se mest naturlig ut etter min mening. Siden de er gjennomsiktige tar de opp ditt eget irismønster og det blir bare finere… Du vil oppleve å se gjennom den fargen du har valgt for en liten stund, men etter kort tid vil øyet venne seg til det, og du vil se helt normalt.

Heldekkende fargelinser er også fint å bruke dersom man er veldig lyssky, siden det blir som en slags solbrille på øyet. Er ikke helt sikker på UV beskyttlesen, men det kommer ann på merket ville jeg tro.

Så kommer den kjipe (i følge mange) delen. Før du skal ha linser MÅ du (etter min mening, og hvis du skal kjøpe fra en optiker) ha en linsekontroll. Dette gjøres ikke for å tjene penger eller være kjipe! Det har rett og slett med at øyehelsen din må være i orden for at det skal være forsvarlig å selge deg linser. Det er tross alt noe som skal settes rett på hornhinnen, som er den mest utsatte og sårbare delen av hele kroppen! Det er også viktig at du har opplæring i å sette linsene på, og ikke minst ta de av.

Jeg fraråder sterkt å kjøpe fra nettet uten å ha tatt en sjekk, bare fordi da slipper du å sjekke øyenene.

Det er også bestillingstid på fargelinser, ettersom svært få optikerforretninger har et lager med fargelinser i alle mulige styrker. Så ikke gjør som ihvertfall 20 stykker gjorde, og kom på halloween og spørr om vi har fargelinser!

Fargelinser kommer som regel i månedslinse-format, og må taes ut hver kveld, legges i linseveske og kastes etter en måned.

Håper dette innlegget ikke var fullstendig sløsing av tid, men at noen faktisk har fått noe ut av det🙂 til slutt skal jeg bare komme med noen kjappe tips om alle slags linser.

  • ikke bruk noen andre sine linser «bare for å teste» linser er som reseptbelagt medisin i den form av at det er personlig.
  • Alltid følg optikers intrukser når det kommer til bruk.
  • Dersom du merker ubehag, ta av linsen og sett opp time hos optiker.
  • Sminke skal på etter at linsen er satt inn for å hindre at noe blir sittende fast mellom hornhinnen og linsen.
  • Linser har utgangsdato, og skal ikke brukes mer enn det som er ment. (med månedslinser er det ok med et par dager, men ikke noe utover det)
7 kommentarer leave one →
  1. NML permalink
    10.11.09 12:12 pm

    Hei
    Jeg har en samboer som bruker vanlige månedslinser, men han bruker de kanskje 2 eller 3 mnd før han kaster dem. Jeg prøver å si til han at man ikke skal bruke månedslinser i 3 mnd, men han sier psjt, det går bra. Har du noen gode motargumenter jeg kan bruke eller?😀

    • Lisa permalink
      10.11.09 12:20 pm

      Det beste er vel at han kommer til å ødelegge øynene sine! Hornhinnen er ganske sterk, men ved forlenget bruk av linser kan den tørke ut og bli skjør! Den kan derfor lett bli skrapet opp av ting som vanligvis ikke er farlig.
      Han kan også få problemer med uttørkede tårekanaler og røde og sviende øyne! Han kan nok ikke bli blind, men det er jo en grunn til at de har en viss brukstid. Ubehag blir nok det værste, men han kan regne med å få en god del kjeft fra optikeren sin.

    • Lisa permalink
      10.11.09 5:10 pm

      Jeg sjekket på jobben nå nettopp, og det værste som kan skje er at han blir rett og slett allergisk mot kontaktlinser! Det kan komme et slags utlslett under øyenlokkene, og blir de store nok går de ikke vekk.. han kan med andre ord bli tvunget til å måtte gå med briller til en hver tid! Noe som er veldig kjedelig… Jeg ville anbefalt at han følger det som står på linsene!

  2. Mammaenmin permalink
    16.03.10 12:21 am

    Heisann!! Jeg brukte slike linser som du snakker om før, altså en linse som har samme farge over det hele uten det hullet i midta, og som samtidig er transparent, slik at min egen iris syns gjennom…… de het 30 day tints, var SÅ fornøyd med de, hadde de i brun, jeg har grønne øyne. Men nå finner jeg de ikke jenn, finner ikke noen linser som er av denne typen i burn, bare de focus softcolour…. som bare finnes i aqua blå og grønn……veit du om noen slike i brun!? har lurt litt på om disse : lunelle solaire er slik, men jeg har sendt mange linseselgere en mail, men det er ikke noen som har bilde av den eller klarer og forklare. Håper du kan hjelpe meg.

    • Lisa permalink
      16.03.10 7:32 pm

      jeg svarte på mailen du sendte jeg🙂

  3. 11.01.11 1:30 am

    Heisann:-)

    Jeg ser jo at innlegget er relativt gammelt, men prøver meg på å få svar fra deg likevel:)
    Som leseren over brukte jeg også brune helfargede linser før, for mange år siden, som jeg var veldig fornøyd med, men nå finner jeg dem ikke.. Jeg har også grønne øyne, og jeg husker at jeg først prøvde vanlig brunfargede linser hos optikeren, men det var som at disse ikke var mørk nok for mine grønne øyne, for de ble rett og slett rødlige i dagslys. Ikke spesielt pent eller naturlig. Han bestilte da noen i fargen Chestnut 40% fra Cooper Vision, og disse passet meg perfekt. Slik jeg forstod det betydde de 40% at det var mer farge i denne utgaven.. Men vet ikke 100% om jeg har forstått det riktig?! Vet du kanskje? Og vet du om disse linsene i fargen Chestnut eksisterer fortsatt?

    Nå vurderer jeg å bestille disse linsene: http://www.shopping4net.com/no/Kontaktlinser/Fargede-linser/BioColour-55.htm i fargen brun, men er så redd for det rødlige resultatet igjen. Vet du om disse er ganske mørk og om de vil passe fint til mine relativt lyse grønne øyne?

    Blir kjempeglad for tilbakemelding:)

    Kjempefin blogg btw!!

    Klem:-)

    • Lisa permalink
      11.01.11 4:24 pm

      Jeg er ikke ekspert… vet at når jeg har blå øyne, så blir mandarin brune, og cherry mørkebrune. Men jeg ville sjekket pris hos optiker først, for de så veldig dyre ut.. nå kan det være det er for mer enn en mnd da.. skjønte ikke siden helt.

      Vi selger så lite av sånne, og jeg vet bare litt om akkurat de jeg bruker (starlens). Det eneste jeg ville sagt er å dra til en optiker og få en test hvis du ikke har hatt det på en stund. Dersom du bruker linser til vanlig regner jeg med du har det.

Legg igjen en kommentar

