Skip to content

prosjekt: bli trent!

20.09.09

Jeg hadde en periode for et par år siden hvor jeg trente tre til fire ganger i uken, spiste lite usunt og drakk omtrent bare vann og juice! Hvorfor det døde husker jeg ikke helt, men tror det hadde noe med russetiden å gjøre 😛

Uansett, nå skal vi på igjen! Elixia medlemsskap skal fornyes, og cola light skal byttes ut med vann og brødskiver skal byttes ut med knekkebrød. Lurer på om jeg skal watte opp med en detox-kur i tillegg for å få systemet renset for å si det sånn.

Så med tanke på det tenkte jeg at jeg skulle gi fra meg noen treningstips! Jeg var jo ganske god på det før!

gm-running-5K-0605p58a-m Det første er å finne en motivasjon til å starte. Dette er vel det enkleste.. for meg er det bare å gå inn i skapet mitt. Men finn noe du føler det er verdt å svette litt for. Om det er å komme inn i yndlingsjeansene igjen eller fordi du føler at du ikke yter optimalt i hverdagen (hoi! treningspraten setter rett inn her kjenner jeg :P) er opp til deg!

Finn motivasjon til å fortsette!!! Dette er minst like viktig som den over, om ikke mer!!! Når du har kommet inn i de jeansene, så er det kanskje ikke så farlig mer? JO! man må jo holde seg der!! kanskje få en unnskyldning til å kjøpe nye favorittjeans, siden du ser jo så innmari bra ut for tiden!

Tren til musikk!!! Eller noe som er lettere distraherende. Jeg føler ihvertfall at jeg kan jogge lengere hvis jeg ikke må høre på meg selv puste og pese. Da blir jeg ikke sliten like fort. Noen liker radio, andre liker å se på tv mens de sykler på en spinningsykkel eller lignende.

Får du vondt av å trene? gå til legen eller fysioterapaut eller lignende! Overtrening eller overbelastning på rygg, ledd og muskler er ikke moro! TRO MEG! her snakker vi benhinnebetennelse i begge leggene! Bare fortell hva som skjer, også kan legen (eller hvem du nå går til) gi deg et litt mer personlig treningsprogramm som enten styrker opp de områdene du sliter med eller unngår de! Type: jeg kan ikke løpe på tredemølle, men en ellipsemaskin er helt genialt!

Klær! Når det kommer til trening er faktisk klær litt viktig! Som pappa sier (:P) godt utstyr gjør opplevelsen bedre! Og det er faktisk sant! Klær som puster godt og som transporterer fuktighet er utrolig deilig å trene med i motsetning til den store t-shirten til mamma eller pappa! I tillegg til dette så finner ihvertfall jeg at hvis jeg glemmer meg litt og tar på tette klær, så kommer urenhetene på bryst og rygg frem, og det er jo ikke akkurat noe vi vil ha!

Riktige sko! uansett hva du driver med er det viktig med riktige sko! Man danser med dansesko, sykler med sykkelsko (med mindre man skal til butikken og sånn) og man løper med løpesko! Dra til en butikk hvor de vet hva de driver med. Løplabbet er helt genialt hvis du er som meg, og liker å jogge. Det er kanskje litt kleint å stå på en glassboks mens noen ser på de nakne føttene dine, men tro meg, det er verdt det!

Belønn deg selv! Har du klart å løpe runden din uten å stoppe, eller satt ny rekord på tid, gjør noe fint for deg selv. Hvis du ikke vil kjøpe noe, så kan det alltids være noe så enkelt som å ta en hviledag, sette seg på terassen med noe varmt å drikke eller ta et langt bad.

Håper dette hjalp noen.. tror det kommer til å hjelpe meg.. blir jo litt press på meg når det ligger ute på bloggen, så da blir dette min motivasjon 🙂

No comments yet

Legg igjen en kommentar

