Skip to content

makeup og hygiene!

18.04.09

Jeg må bare starte med å presisere at jeg ikke er utdannet innen sminke eller hudpleie, og hvis du vil ha noen mer konkrete og kunnskapsrike svar og sånn.. gå inn på http//www.hildechristina.com

Jeg tenkte jeg skulle prate litt om sminke og hygiene. All den sminken vi tar på oss hver dag går, logisk nok, på huden, som ikke er et tett lag, men som kan absorbere ting inn i kroppen, og det er derfor viktig å tenke på hva vi putter i ansiktet. Nå er jeg som sagt ikke en å spørre om hudpleie, hvilke kremer man skal bruke osv, så sånt må dere spørre noen andre om, men jeg kan da noe om noen ting, så da kjører vi på!

65581Svamp applikatorer er de små jævlene som følger med de fleste øyeskygger, særlig paletter. Disse er det bare å kaste vekk etter min mening. Du får nesten aldri et bra resultat, og ettersom de er laget av svamp (duh) er de vanskelig å rengjøre. Dersom du får det til, så for all del bruk de, men disse skal rengjøres på samme måte som koster (se under)

g_makeupspongePudder/foundation svamper kan kjøpes i de fleste parfymerier for en ganske billig penge. Det er fordi DE SKAL KASTES etter en gang eller maks 2 gangers bruk! (med mindre du har lyst til å bruke tid på å desinfisere de osv). Her kan det dannes ekstreme mengder bakterier! Ettersom man gjerne bruker disse med vann, olje eller gele baserte produkter blir de fuktige! Fukt + stengte rom + ditt ansikt = urenheter!!! (det finnes enkelte svamper, som «the beauty blender», som er laget for å kunne vaskes, og skal ikke kastes etter et bruk)

Koster… EN JUNGEL! Det finnes et utall koster, og en hel haug med forskjellige bruksområder for de. Mitt råd er å anskaffe:
– en foundation kost (med mindre du liker å bruke fingrene MAC 190 eller MAC 187220x220_1202140406553-makeupbrushes)
– en pudderkost (stor og fluffy… MAC 150 er et godt valg eller et bra utgangspunkt)
– en rouge kost (litt mindre for bedre kontroll. Her kan MAC 129 være et eksempel)
– en concealer kost (liten og ganske stiv for bedre kontroll)

– En flat liten øyenskyggekost (MAC 239)
– En litt større kuppel-toppet (noen som skjønner hva jeg mener :P) kost for å duse ut farger eller blende de sammen (MAC 224 eller 217)
– En skrå smal øyenskygge kost, hvor du kan legge enten gele-eyeliner eller bruke skygge som liner (MAC 266)

Som en såkallt tommelfingerregel, skal koster rengjøres ordentlig 1 gang i uken for å forhindre bakterier osv. Det finnes spesielle produkter for å rense koster, men en mild baby shampo i kombinasjon med olivenolje funker helt fint! Hvis du søker på youtube etter Kandee Johnson, så han hun en video som heter så mye som «how to clean your brushes» eller noe sånt ! Jeg vasker også kostene mine lett etter hver bruk!

Håper dette har hjulpet noen, og hvis det er noen som mener jeg har sagt noe grovt feil eller har glemt noe, bare ta kontakt😀

PS: billigere alternativer til MAC koster (og nesten alle jeg har nevnt) kan fåes på http://www.sigmamakeup.com Hun får inn produkter i Mai tror jeg, men det er fullt mulig å forhåndsbestille!

No comments yet

Legg igjen en kommentar

